Art of Life utvärderar HRV träning för Kroppsterapeuterna

HRV-matning
HRV står för Heart Rate Variability och betraktas som en viktig markör för neurala samband mellan hjärnan, kroppen, stress och generell hälsa.
Under hösten utvärderar jag dessa verktyg för Kroppsterapeuternas Yrkesförbunds räkning, där jag också är ansvarig för nätverksgruppen för Yogamassage.
Här kommer din möjlighet
För utvärderingen behöver jag 5-7 personer som vill ingå i den grupp som testar verktyget.
Syftet med HRV träning i kombination med yoga och yogamassage är att få ett balanserat nervsystem i vila, kopplat till ökad psykologisk återhämtnings förmåga. Om du uppskattar meditation kan detta vara ett sätt för dig att hitta än djupare i ditt inre.
Paketet omfattar 5 behandlingar, varannan vecka under 10 veckor.
Om du vill medverka i studien ger jag 25 % rabatt på paketet. Ordinarie pris är 4750 kr (950 per yogamassage). Alltså 3560 kr för fem yogamassage samt HRV tester.
Kontakta mig snarast för mer information och anmälan. Först till kvarn.

Kostnadseffektivt med förebyggande behandling

Madelaine Clason Laxmi_massage

Otaliga studier har gjorts på varför hälsofrämjande aktiviteter är lukrativt för arbetsgivaren, men det kan fortfarande vara svårt att räkna på hälsa. Framförallt för att det är svårt att kvantifiera många av hälsovinsterna. Så låt oss här i stället redovisa ett enkelt och konkret exempel.

Bakgrund:

En 57-årig kvinna har efter 25 år i yrkeslivet problem med nacke och axlar. Hon har under årens lopp sökt hjälp inom vården. Kvinnan har blivit röntgad, fått ultraljud samt sjukgymnastik. Läkare har konstaterat att det inte är förslitningar utan att problemet beror på felaktiga arbetsställningar. Hon upplever inte att vården har hjälpt henne utan har varit sjukskriven omkring 3 dagar per månad de senaste 5 åren på grund av sina problem.

Resultat av kroppsterapi:

Arbetsgivaren anställer en massageterapeut som ger de anställda massage på stol. Vår kvinna har fått massagebehandlingar 1 gång varannan vecka, 20 minuter per tillfälle under 1/2 år. Sedan behandlingen inleddes har hon inte varit sjukskriven en enda dag för nackproblem.

Kostnader för sjukfrånvaro, arbetsgivare per år:

(10% * 25 000 * 3 * 10,5)                78 000

Kostnader för massage, företaget per år:

(0,33h * 700 * 90 ggr/år)                20 790

Vinst för företaget per år:       57 960

 

Dessutom blir det en besparing för den anställde som slipper inkomstbortfallet vid sjukskrivning.

Besparing anställd:

(1,4 (150 * 8 * 10,5))                        17 640 per år

(12 348 efter skatt)

Om man som företag dessutom tänker i termer av CSR (Corporate Social Responsibility). Blir en förebyggande hälsosatsning positiv ur ytterligare två aspekter. Dels så hjälper man staten minska sjukvårdsinsatser för kvinnan i exemplet.

Kostnader för staten:

sjukgymnastik 20 ggr:                    16 000
röntgen:                                              3 500
ultraljud för nackproblem:             2 000

Totalt:                                                 21 500

För att inte tala om det mänskliga lidande man besparar kvinnan, vilket är svårt att kvantifiera. Försök har gjorts så håll utkik efter framtida QALY (Quality Adjusted Life Years) blogg inlägg.

Källa    www.botavdraget.se

Näsborreandning – varför då?

Madelaine Clason Laxmi speaking

Alternativ näsborre andning

När du håller för en näsborre och andas långa djupa andetag med det andra så uppnår du enligt yogan vissa effekter på kroppen och sinnet. Du jobbar då med ditt autonoma nervsystem, det som annars styr oss i våra känslor och tankar. Här tar du själv kontrollen över ditt nervsystem och du tar själv kontrollen över hur du mår.

Effekter av att andas genom höger näsborre:
Du håller för vänster näsborre och andas långa djupa andetag in och ut genom höger näsborre. Detta säger man i yogan sätter i gång ditt sympatiska system, vänster hjärnhalva aktiveras. Detta är ”gasen” i din kropp, du blir klarare och får mer energi. Prova detta om du känner dig trött hängig och vill pigga upp dig själv.

Effekter av att andas genom vänster näsborre:
Om du istället håller för höger näsborre och andas genom vänster så sätter det enligt yogan i gång ditt parasympatiska system, höger hjärnhalva aktiveras. Detta är ”bromsen” i kroppen. Du blir avslappnad, kommer ner i varv. Prova om du t.ex. har svårt att sova. Lägg dig då på din högra sida och håll för höger näsborre med höger tumme och andas långa djupa andetag in och ut genom vänster näsborre. Detta är också bra om du känner dig stressad och har svårt att komma ner i varv.

Varför ska du andas genom näsan?
Näsan har som uppgift att värma, fukta och rena inandningsluften. När du andas genom näsan fungerar näsmusslorna (slemhinneklädda benplattor som sitter i din näsa) som en värmepump. Du andas in och näsmusslorna ger värme och fukt till inandningsluften så att det blir rätt temperatur på luften när den kommer in i kroppen.

När du andas ut så passerar luften via näsmusslorna igen och dessa tar då tillbaka en del värme och fukt från luften som de gav ifrån sig på vägen in. Detta förhindrar kroppen att i onödan förlora för mycket fukt och värme via utandningen.

Nästaket ligger väldigt nära din hjärna och när du andas genom din näsa så får det också en positiv påverkan på hypofysen som direkt har en påverkan på hur du mår och känner dig. Alltså andas långa djupa andetag så mycket som möjligt in och ut genom din näsa.